BETT 2010 – en tillbakablick

17 Feb

Så var det dags att efter ett tag sammanfatta och reflektera kring BETT 2010 i London. Har dragit på det ett tag i hoppet att inspirationen skulle komma till mig och storverk skulle uträttas. Vi får se hur det blir med den saken.

Sammanfattningsvis kan man säga att själva mässan var överväldigande. Stor, stimmig, stökig och fullständigt omöjlig att greppa till en inledning. Det var kommers kommers och åter kommers. Föredragen var lite undanskuffade och det var svårt att få plats på flera av dem. Här har man lite att lära till nästa gång gällande att vara i tid om det blir kö, eller göra allvar i att försöka skaffa överblivna biljetter.

Det som var mest förvirrande eller frusternde var känslan av att inte ha koll, eller att inte kunna ha koll, på allt som pågick. Att få en uppkoppling till nätet var fullständigt omöjligt, vilket känns lite #fail så där, och när man upptäcker att de flesta intressanta evenemang pågår, lite vid sidan av, lite inofficiellt, antingen på events utanför mässan eller på mässan men utanför ordinare seminarieschema (exempelvis ”TeachMeet Takeover”, ja då funderade jag ärligt på om det inte vore bättre att stanna på hotellet, med den nätverksukoppling som där fanns, och följa twitterflödet på under #BETT2010 och liknande tags.

Men vad finns det då att berätta om mässan och föredragen som där pågick? En hel del faktiskt. Hade man kommit dit med en häftig budget och ett uppköpsuppdrag hade det nog tett sig lite annorlunda, men nu gick man lite med ”gratisskygglappar” för ögonen. 3D var en stor grej, och något som säkert kommer om några år, även till skolans värld. Augmented reality är billigare och kommer nog innan dess som en del av en mer mobil skola. Kombinationen iPad och Augmented Reality ter sig mer och mer intressant ju mer jag tänker på det. Som jag redan skrivit om så var även Simon Botten’s (som jag även filmade, se länk) föredrag om erfarenheter av att använda Netbooks i skolan givande, bekräftande och upplysande på samma gång.

När jag gick runt montrarna och filmade minns jag att jag mumlade för mig själv: ”Jag hoppas vi ser en hel massa kommande konkurser här”. Alla dessa krämare som försöker kränga halvtaskiga, ”cheap looking” lösningar av olika slag. Hoppas att representanter för någon stor aktör på marknaden springer runt som skållade råttor och letar upp det som faktiskt kan vara av värde i skolans värld, köper upp dem och piffar till och ger lite muskler bakom utförandet av slutprodukten, så att dessa syns, blir ekonomiskt försvarabara att köpa in, och resten faller bort. Den här tankegången återspeglades även i @digitalmaverick’s (Drew Buddie) mikropresentation under TeachMeet som hölls på fredagskvällen.

Under TeachMeet fick vi stifta bekantskap med många intressanta personligheter. Jag råkade få Oliver Quinlan som bordsgranne. Oliver håller precis som jag på med att implementera 1-till-1 för eleverna på sin skola. Under sittande möte startade vi ett nätverk för skolor som använder Netbooks – ”Netbook Schools”. Vi fick även en massa små praktiska tips presenterade för oss. Exempelvis http://linkbun.ch/ som gör det busenkelt att baka ihop en bunt länkar till en url. På tal om Netbooks så har Stuart Rideout (@stuartrideout) på sin skola startat ”The Great Big Netbook Competition” där man utlyst en tävling för att ta reda på hur man bäst kan använda Netbooks i skolan. En intressant approach.

Jag hoppas hinna med att klippa till en liten film om mina upplevelser på BETT, men än så länge får ni hålla tillgodo med nackalärarnas bidrag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: